Evoluce filmu v době koronavirové

Evoluce filmu v době koronavirové

Pandemie koronaviru vládne světem: zakazuje nám cestovat, zakazuje nám kupovat i prodávat, zakazuje nám dojít si ke kadeřníkovi. S několik měsíců neostříhanou hřívou si pak nemůžeme dojít ani do kina. Přesto však nové filmy sledovat můžeme. Filmový průmysl si i v době pandemie dál žije svůj život, avšak i on se musel výrazně adaptovat na nové podmínky ve světě.

Koronavirus útočí

Nejde o název nového filmu, filmového průmyslu se týká v jiném směru. Pandemie koronaviru přiškrtila podnikání mnoha lidí nejen v ČR. Mnozí museli své obchody zavřít, šikovnější se snaží s nastalou situací vyrovnávat jinými způsoby. Už je to více než čtvrt roku, co byla kvůli druhé vlně koronaviru opětovně zavřena kina a my si tak filmového zážitku můžeme užívat maximálně ve svých domovech.

Zavření kin ale neovlivnilo jen jejich návštěvníky a provozovatele. Šlo o zdrcující zásah také pro samotné filmové produkce. Na prodeji vstupenek si tak nemohli spravit své finanční konto například tvůrci nové Bondovky, která byla jedním ze zatrhnutých filmů. Seznam dalších filmů, které se kvůli pandemii nemohly dostat do kin, by byl ale mnohem delší.

Bondovku Není čas zemřít do kin nepustila pandemie koronaviru (thedailydesigns.com)

Už při zavření kin se začínaly propočítávat ztráty provozovatelů kin. „Nevíme, na jak dlouho zavření kin platí a s jakými pravidly se budeme vracet do provozu. Nastává nejhorší scénář ze všech: start-stop systém. Ten je pro ekonomiku smrtící a důsledky budeme sčítat dlouhé měsíce a možná i roky,“ tvrdil už v říjnu loňského roku Jan Bradáč, šéf sítě kinosálů Cinestar. To ovšem ještě netušil, na jak dlouho světla promítaček zhasnou. Od té doby ztráta majitelů kin narůstala.

Film se brání – díl první: Vzestup Netflixu

Zatímco kina (i jejich potencionální návštěvníci) trpí, filmový průmysl se se situací začal vypořádávat po svém. První výraznější důkaz nabídl již v polovině loňského roku (tedy po první vlně koronaviru) časopis Forbes. Ten totiž každoročně vyhlašuje nejlépe vydělávající herce za právě plynoucí rok. A tyto výsledky právě pandemie koronaviru a s ní vyrovnávající se diváci ovlivnili.

Ty tam jsou velkofilmy jako Šestý smysl, či pokračování Matrixu, Mission Impossible nebo Mužů v černém, které hercům v hlavních rolích zajistily zisk více než 100 milionů dolarů. Zatímco v posledních dvou letech se v první trojici nejlépe vydělávajících herců pokaždé umístil Robert Downey Jr., jenž těžil z úspěchů Avengers, pro rok 2020 ho v první desítce nahradili herci, jejichž hlavní příjem je zajištěn výhodnou smlouvou se společností Netflix či jinou podobnou streamovací platformou.

K herecké kariéře se ještě před koronavirovou krizí úspěšně vrátil Ben Affleck, a to filmem Cesta zpátky (The Way Back), ale ke 4. místu mu výrazně pomohl také netflixový film To poslední, co chtěl (The Last Thing He Wanted). Mezi “netflixové” skokany můžeme zařadit též bronzového Marka Wahlberga a stříbrného Ryana Reynoldse, i když Wahlberg vyhrál žebříček v roce 2017 i bez koronaviru. Jediné jméno, které na vrcholu žebříčku zůstalo, a to dokonce na první pozici, je Dwayne Johnson, přezdívaný “The Rock”. Zatímco ale v loňském roce mohl děkovat úspěchu filmu Avengers, v letošním roce mu výrazně pomohl více než 20 milionový příspěvek od Netflixu za film Red Notice. Na 5. místě se umístila hvězda bollywoodských filmů Akshay Kumar, jenž se v loňském roce stal hvězdou seriálu The End na Amazon Prime.

Dwayne “The Rock” Johnson je stále nejlépe vydělávajícím hercem (insider.com)

Podobná proměna panuje také v žebříčku nejlépe vydělávajících hereček. Jedinou herečkou, která se dokázala vetřít mezi mužské kolegy do elitní desítky v obou předchozích letech, byla Scarlett Johansson. Ze seznamu pro rok 2020 už ale tato filmová herečka vypadla, a tak jedinou zástupkyní něžného pohlaví zůstala Sofia Vergara, hvězda seriálu Taková moderní rodinka. Na třetím místě se umístila Gal Gadot, na čtvrtém Melissa McCarthy – obě můžeme zařadit mezi “netflixové” herečky.

Forbes: Tabulka nejlépe placených herců za poslední 3 roky

201820192020
1. G. Clooney (239 milionů)1. Dwayne Johnson (89,4 milionů)1. Dwayne Johnson (87,5 milionů)
2. Dwayne Johnson (124 milionů)2. Chris Hemsworth (76,4 milionů)2. Ryan Reynolds (71,5 milionů)
3. Robert Downey Jr. (81 milionů)3. Robert Downey Jr. (66 milionů)3. Mark Wahlberg (58 milionů)
4. Chris Hemsworth (64,5 milionů)4. Akshay Kumar (65 milionů)4. Ben Affleck (55 milionů)
5. Jackie Chan (45,5 milionů)5. Jackie Chan (58 milionů)5. Vin Diesel (54 milionů)
6. Will Smith (42 milionů)6. Bradley Cooper (57 milionů)6. Akshay Kumar (48,5 milionů)
7. Scarlett Johansson (40,5 milionů)-. Adam Sandler (57 milionů)7. Lin-Manuel Miranda (45,5 milonů)
-. Akshay Kumar (40,5 milionů)8. Scarlett Johansson (56 milionů)8. Will Smith (44,5 milionů)
9. Adam Sandler (39,5 milionů)9. Sofia Vergara (44,1 milionů)9. Sofia Vergara (43 milionů)
10. Salman Khan (38,5 milionů)10. Chris Evans (43,5 milionů)10. Adam Sandler (41 milionů)
Prvních deset nejlépe vydělávajících herců a hereček podle časopisu Forbes za poslední tři roky (v závorce je uvedena vydělaná částka v dolarech)

Z tabulky lze kromě vymizení “herců z kin” vyčíst také to, že se výrazně snižuje průměrný příjem nejúspěšnějších herců. Spíše to tedy ukazuje skutečný útlum filmového průmyslu způsobený koronavirovou pandemií.

Film se brání – díl druhý: Ceny

Přesto fakt, že se v elitní desítce objevuje tolik “netflixových” herců a naopak z ní zmizely nejvýraznější “hvězdy z kin”, je pro filmový průmysl výrazným popostrčením ke změně. Pokud se tedy opravdu filmová produkce v době koronavirové přemístila z pláten kin na monitory našich PC, notebooku či tabletů, pak tabulka ukazuje, že první motivací by pro rozvoj internetového filmového průmyslu mohly být peníze. Druhou motivací (stejně jako například ve sportu) jsou ocenění. A představitele těch nejvýznamnějších se, zdá se, nové situaci přizpůsobují.

Zlaté Glóby a Oscaři mění svá pravidla (people.com)

První změnou je posunutí data předávání cen Oscarů, Zlatých Glóbů či cen Britské akademie filmového a televizního průmyslu, aby měli tvůrci více času uvést film na svět. Držitele Oscarů se dozvíme až 25. dubna, na původní datum 28. února se oproti tomu posunulo předávání Zlatých Glóbů.

Zavření kin donutilo vedení Zlatých Glóbů zrušit pravidlo, podle kterého se o ceny mohl ucházet jen film promítnutý ve státu Los Angeles. Autoři přihlášeného filmu si mohli domluvit shlédnutí filmu porotou, či dokonce mohli jejím členům DVD filmu poslat k domácí produkci. Na samotné předávání někteří aktéři dorazili přímo, jiní se ho zúčastnili pomocí videokonferenčního hovoru. Výsledky pak potvrdily vzestup Netflixu – jeho produkce si vysloužily hned deset ocenění. Přehled vítězů najdete zde.

Také zvyšující se význam Netflixu a dalších streamovacích internetových platforem se promítá do pravidel předávání filmových cen. Zatímco dříve se o Oscary mohly ucházet jen filmy, které se po dobu minimálně sedmi dnů vysílaly v kinech, nyní trofej můžou vyhrát i snímky, které byly zveřejněny výhradně na streamovacích službách.

Film se brání – díl třetí: To be continued…

Tento článek ukázal, že film se dokáže pandemii bránit. Herci své peníze dostanou a také filmy, které se díky protikoronavirovým opatřením nyní nemůžou dostat do kin, možná získají ceny. S těmito nedostatky se tedy filmový průmysl dokázal vypořádat. Jak si ale poradí se ztrátou finanční, když účetní natočených filmů nemohou vykrátit výdaje pomocí zisků ze vstupenek? I s tímto se film, zdá se, snaží vypořádat.

Ukázali jsme si, že roste význam streamovacích platforem, které uzavření diváků v jejich domovech, využily k tomu, aby začaly vytvářet své vlastní filmy a seriály. Nejde jen o platformu Netflix, ale také Amazon Prime, či HBO GO. Také tvůrci filmů, jenž mají ambici dostat se do kin, mají nyní internetovou naději.

Streamovací platformu Netflix doplní HBO Max (tomsguide.com)

Tu jim nabízí právě firma HBO. Službu GO totiž už v květnu loňského roku v USA nahradila služba Max, která kromě vyšší kvality obrazu i zvuku nabídne předplatitelům také bohatší nabídku filmů. Obsahuje totiž nejen originální produkci HBO, ale umožňuje také přístup k obsáhlé mediální knihovně společnosti WarnerMedia, do jejíhož portfolia HBO patří. Důkazem může být film Wonder Woman 1984, jenž měl na konci loňského roku premiéru právě na HBO Max. Tato streamovací služba by se v polovině letošního roku měla dostat také do ČR.

Také čeští fanoušci tak budou moci být svědkem dalšího obranného mechanismu filmového průmyslu proti koronavirové pandemii. Zda se film tomuto nebezpečí ubrání a zda tedy celý příběh skončí happy endem uvidíme v dalších dílech našich životů.